Badplatsen på Lövekulle Udde en lämning från andra världskriget.

Den otroligt varma sommaren har gjort Lövekulle badplats mer uppskattad och använd än på mycket länge. Men få är dom som reflekterat över varför det ser ut som det gör där med betongbanor och stora gula baracker. Ännu färre av dagens badande vet vad badplatsen har att berätta. Historien utgör en påminnelse av kontrasten mellan dagens soliga bad och den skugga av andra världskriget som då var Alingsåsarnas vardag.

BADPLATS11

Året var 1943
Ute i Europa rasar andra världskriget sedan fyra år. Men det framgångar som Tyskland med sin ledare Adolf Hitler haft sedan kriget inleddes började bytas till motgångar.

Tyska 6 armén fick kapitulera i Stalingrad efter 200 dagars strid där mer än en miljon människor dödades.
I Nordafrika besegrades de tyska trupperna vilket i sin tur gjorde det möjligt för de allierade trupperna att landstiga i Italien som bytte sida från den Tyska till den allierade sidan.
I Nordatlanten hade de Tyska u-båtarna dittills skördat stora framgångar genom att sänka mängder av fartyg med förnödenheter från USA till England. Men genom de allierade fick radar, nya pejlutrustningar och förbättrade sin taktik fick u-båtarna allt svårare. Året före sänkets 86 tyska u-båtar, 1943 sänktes  237 stycken.
U-båtskriget hade vänt.
I slaget vid Kursk led tyskarna ytterligare ett stort nederlag i historiens största pansarslag med flera tusen stridsvagnar inblandade.
I Stilla Havet hade de Japanska styrkornas framgångar stannat upp.

Kort sagt, kriget höll på att vända till de allierades favör.

B17

I Sverige byggdes flygvapnet upp så fort det gick.
I detta ingick också anläggandet av sjöflygbaser.
Ett 60-tal sådana byggdes eller planerades att byggas under kriget.
I Alingsåstrakten byggdes en i Lövekulle och en i Björboholm.
Dessutom fanns planer på en i Färgen och en i Anten vid Gräfsnäs.

Kungliga Roslagens Flygflottilj ,F2, i Hägernäs norr om Stockholm var landets enda sjöflygflottilj. Men flygplanen därifrån var utstationerade över hela Sverige.
Två av dessa platser var Lövekulle och Björboholm.

Enkla förhållanden
Från början fanns inga byggnader på Lövekulle Udde förutom en lite kiosk som stationschefen gjorde till sin expedition.
Dessutom två tält för service och underhåll.
Där fanns också bränsledepå.
1944 byggdes betongbanorna och barackerna som än i dag finns kvar den ena i form av campingplatsens reception.

Bomber på plats

Min nu 94-årige far, Rune vet att berätta att det låg lager av bomber i skogen vid vägen som går ut mot husen söder om det som i dag är campingplatsens reception.
– Vi var aldrig så intresserade av vad som hände därute men noterade att det började landa och starta flygplan på Mjörn, säger Rune Lindblom som i dag förundras över att det verkade saknas bevakning på Lövekulle eftersom han kunde se lagret av bomber.

DSCN1487Campingplatsens reception, en av lämningarna från sjöflygbasen på Lövekulle. Till höger om den fanns lagret av bomber.

BarackDen andra av dom två barackerna byggda 1944.

Beväpning på udden
På Lövekulle fanns också en luftvärnskanon och en luftvärnskulspruta.

WP_20171117_15_09_51_ProBilden ut Per-Uno Ströms reportage i Alingsås Tidning kring 1995.

Lavetten till kanonen bultades fast i berget med bultar som köptes av en järnhandlare i Alingsås och sattes fast i berget så rejält att dom sitter där än i dag, 76 år senare.

DSCN1417.JPGEn av bultarna till kanonlavetten i dag.

Ständig bemanning på Lövekullebasen
Basen på Lövekulle hade en personal på 30 personer, mest värnpliktiga, och var bemannad dygnet runt.  Minst tio stycken var alltid i tjänst.
En villa på Södra Ringgatan i närheten av Tingshuset var förläggning.
Maten åt man på Nolhaga slott.

Spaning längs västkusten
Det var i spaningsflygningarna längs den Svenska västkusten som Lövekullebasen hade sin plats. Planen som patrullerade där startade oftast i Karlskrona. Dom hade två eller tre mans besättning. Piloten var alltid från flygvapnet medan spanaren var officer från flottan som hade god kunskap om de fartyg man spanade på.

Planen flög via Skåne, Halland och Bohuslän för att landa i Mjörn för service, tankning och underhåll.
Dessutom fick besättningen äta och vila.

Förtöjningsringarna finns kvar
Från början var det tvåmotoriga flygplan av typ typen Heinkel 115, kallat T2 som kom till Lövekulle. Då fanns bara två flytbryggor som var förtöjda i berget.

BryggaoplanBilden ut Per-Uno Ströms reportage i Alingsås Tidning kring 1995.

DSCN14091Förtöjningsringen som flygplanet var förtöjt i sitter där än i dag.

Betongslipen ner i sjön
I dag slutar betongbanorna till synes helt oförklarligt och sandstranden tar vid.
Men när dom byggdes 1944 så gick banan ner till vattnet och en bit ut.

Rampplats 2

När betongslipen byggdes ner i sjön  så byggdes också en brygga på var sin sida av den så att flygplanen kunde dras in till slipen mellan dom för att kunna bogseras upp på land med en vagn.

Lövekulle2Längst in till vänster mellan bryggorna går att se betongslipen som sluttar ner i vattnet.

Nya flygplan
Senare ersattes T2-planen av det mindre helt svensktbyggda, enmotoriga, SB17.
En pontonförsedd variant av bombplanet B17.

Saab_S_17BS

Lövekullebasen strategisk
I en artikel i Alingsås Tidning från någon gång på 1990-talet berättar Bo Ekberg som var med och satte upp Lövekullebasen för reportern Per-Uno Ström:
– Mjörn låg mycket strategiskt till. Lövekulle var dessutom skyddat av träd och grönska. Man kunde dra upp planen på slipen och när dom var täckta med maskeringsnät var dom knappt synliga från luften.

Och själva arbetet på basen berättar Bo Ekberg:
– I det dagliga arbetet ingick kontroll av motorer och eventuella läckage. Ibland hade det läckt in vatten i pontonerna genom nitarna som vi fick pumpa ut.

Han berättar också att Alingsåsarna ställde upp med båtar och andra tjänster. Särskilt minns han när ett flygplan landade i Björboholm och slog runt.
(Haveriet i Björboholm i tidigare artikel i Bevakaren.)
Det planet bogserades sedan från Björboholm till Alfhem för bärgning. Men där gick något snett och planet totalhavererade. Även en av bärgningsbåtarna blev kaffeved enligt Bo Ekberg.

Blev snabbt omodern
Tanken var att sjöflygbasen på Lövekulle skulle bli en permanent bas för sjöflygplan eftersom både slip, uppställningsplatser och baracker fanns på plats.
Men med krigsslutet blev sjöflyget omodernt eftersom spaningsflyget övertogs av andra flygplan utrustade med kameror.
Lövekullebasen lades ner.

Kvar är i dag av sjöflygbasen på Lövekulle Udde är delar av betongplattan, två baracker, bultar och förtöjningsringar i berget nere vid vattnet.

Och i stället för en flygbas en mycket uppskattad badplats.

DSCN1483

 


 

Bo Ekberg som nämns här fick sedan en lång och framgångsrik karriär inom flyget efter ha inlett den på Lövekulle Udde.
Blev teknisk chef för flyget i Etiopien under kejsar Haile Selassie i början 50-talet. Sedermera byrådirektör på Malmslätt utanför Linköping, där katapultstolar och annan materiel utprovades.
Mycket av materialet här är hämtat från  Per-Uno Ströms artikel i Alingsås Tidning från kring 1995 när Bo Ekberg besökte Lövekulle Udde för första gången sedan kriget.
Dessutom material ut offentliga handlingar.
Till det min fars minnen och egna.

Jag kompletterar gärna och tacksamt artikeln med fler uppgifter och bilder.
Kontakta mig gärna.

En reaktion till “Badplatsen på Lövekulle Udde en lämning från andra världskriget.

  1. Hej Tomas, Lennart Dalquist här. Har med stort intresse läst din artikel om Lövekulle och flygbasen där. En liten detalj som min mamma berättade från denna tid då hon arbetade på Gustavs konditori där militärerna från Lövekulle ofta besökte för en fika. Bland dessa fanns en känd figur redan på den tiden nämligen fotbollsoraklet Putter Kock. Han skulle alltså ha tjänstgjorde där under en period, sant eller inte, jag vet inte men detta har jag fått mig till livs ett antal gånger för länge sedan.
    MVH Lennart

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s